Sunday, August 23, 2009

Taazkirah Ramadhan I

Tadi lepas tarawikh ada sikit tazkirah. So aku nak share lah tazkirah tu dengan semua. Ustaz tu cakap syurga merindui empat jenis orang:

1) Orang yang berpuasa di bulan Ramadhan
2) Orang yang membaca Al-Quran
3) Orang yang menjaga lidahnya
4) Orang yang memberi makan orang yng berpuasa

Tapi ada syarat-syaratnya, bukan senang camtu je. Orang yang berpuasa di bulan Ramadhan tu hendaklah berpuasa kerana Allah semata-mata. Bukan berpuasa kerana orang lain berpuasa dan bukan juga berpuasa kerana Ramadhan datang. Tapi berpuasa untuk mencari redha Allah. Bukan kerana benda lain. Ustaz tu bagi contoh, kalau dia ada sebuah stadium, sape-sape yang ada tiket akan dapat masuk satadium. Namun, sape-sape jugak yang rapat dengan tuan punya stadium akan dapat kebenaran untuk masuk ke dalam stadium secara percuma. Bukan itu saja, malahan dapat tempat duduk utama lagi. Orang yang ada tiket belum tentu dapat masuk stadium kalau tuan stadium itu tak benarkan aka tak redha. Dan kalau dapat masuk disebabkan tiket pun, tempat duduknya mungkin di bahagian belakang. Kita boleh umpamakan tiket ini sebagai pahala. Sebanyak mana pun pahala yang kita ada, kalau Allah tak redha maka kita tidak akan dapat masuk syurga Allah. Kalau Allah bagi kita masuk syurganya berdasarkan pahala, maka kita masuk kerana Rahmat Allah, kerana Allah kesian kat kita.

Yang kedua, baca Quran. Ada yang hanya setakat baca dan ada yang baca ikut tajwid. Ustaz kata nak baca Quran kena ikut aturannya. Xboleh baca mendatar je macam baca buku lain. Tapi jangan pulak guna alasan ini untuk tak baca Quran. Kalau tak tahu tak apa, dimaafkan. Disebabkan tak tahu nak dengung, tak tahu bila nak baca panjang, bila nak baca pendek terus tak baca Quran. Tak boleh la macam tu. Orang kata kalau nak bercakap dengan Allah, dirikan solat banyak-banyak. Kalau nak Allah bercakap dengan kita, baca Quran.

Yang ketiga, menjaga lidah. Berpuasa bukanlah hanya menahan diri dari sesuatu yang masuk ke dalam diri kita tetapi juga menahan diri dari perkara yang keluar dari diri kita iaitu perkataan-perkataan yang diucapkan. "Allah tidak berhasrat kepada puasa orang yang tidak menjaga lidahnya". So bersama-samalah kita menjaga mulut kita dari mengeluarkan perkataan-perkataan yang tidak baik, mengumpat, mencaci, memaki, mencela, mencarut dan sewaktu dengannya. Lagipun Allah dah mengingatkan kita di dalam Al-Quran bahawa "Celakalah pencela dan pengeji".

Kemudian memberi makan orang yang berpuasa. Aku tak ingat mana aku baca tapi yang aku tau orang yang memberi makan orang yang berpuasa ni, pahalanya sama dengan pahala orang yang berpuasa tu. Tak berkurang sedikit pun. Kira untungla..Pahala dia puasa + pahala orang puasa + Rahmat Allah = keuntungan.

Ustaz jugak menerangkan tentang Muslim dan Mukmin. Muslim ni ialah orang yang menganut agama Islam. Mukmin pulak ialah orang yang mengaku beriman. Dalam Quran tak kurang 80 ayat yang menyeru orang yang beriman. Kita sering menganggap bahawa menjadi seorang Muslim sudah mencukupi padahal Muslim itu hanya ragka luar(fizikal) semata-mata. Isinya ialah dengan menjadi seorang Mukmin.

No comments:

Post a Comment