Sunday, August 16, 2009

Filem

Aku baru je tengok cerita orang putih kat televisyen. TV2. Tajuk cite nye apa...aku pun tak tahu. Aku buka then tengok je. Macam best jugak. Kisah perjuangan seorang ayah yang terencat akal untuk mendapatkan hak penjagaan anaknya. Kisah kasih sayang, pengorbanan, kesabaran dan ketabahan seorang ayah untuk mendapatkan kembali haknya.

Cerita ni sesuai untuk ditonton oleh semua orang yang mempunyai perasaan hati nurani yang terdalam. Sesuai untuk semua peringkat umur. Kalaulah filem Malaysia macam filem yang aku tengok ni, alangkah indahnya. Aku bukanlah anti filem atau anti cerita2 Malaysia, malah baru-baru ni aku baru saja tengok cerita SETEM kat panggung. Memang best cerita tu. Filem yang berkualiti. Tak rugi tengok kat panggung. Cuma berapa banyak sangat cerita yang berkualiti camtu. Kalau tengok kat tv pun, cerita merapu yang banyak. Cerita-cerita yang baik tak banyak. Kalau ada pun mesti diselitkan jugak sakit hati, dendam, sifat-sifat buruk orang Malaysia terutamanya orang Melayu. Diulangi, sifat-sifat buruk orang Malaysia terutamanya orang MELAYU!!!

Memangla mana-mana bangsa pun ada sifat buruk masing-masing...Tapi janganlah dipromosikan sifat buruk tu. Owh!!!kononnya nak bagi penonton sedar bahawa sifat buruk tu tak baik, bawa kesan negatif,etc dan seharusnya ditinggalkan. Betul la tu..tp xde cara lain ke bang...??? Masalahnya...sifat buruk tu yang lebih ditonjolkan berbanding kebaikan. Cerita orang putih tadi pun ada sifat buruk tapi tak la menonjol sangat. Sifat buruk dia, menyerah kalah selepas berkali-kali mencuba dan gagal. Tapi dia sedar dan berubah. Kalau cerita Malaysia??? mesti ada adegan sakit hati, dengki, orang gila, orang miskin, menangis (tak tahulah menangis sedih or menangis meratapi nasib diri), ditindas, tak tahu melawan, naif, kampung, kolot, percaya benda-benda karut, mudah terpengaruh, suka bawa mulut dan lain-lain lagi. Orang kalau betul-betul nak membangunkan bangsa, momokkan penonton dengan sifat-sifat baik. Tak payahlah nak tunjukkan sangat sifat buruk tu. Ni sifat buruk yang dilebihkan, sifat baik ciput je...tu pun kat hujung filem je. Tu belum lagi cerita bab-bab hiburan...Kalau cerita bab-bab hiburan lagi menarik..aku pinjam kata-kata kawan aku "Kalau semua orang nak jadi artis, siapa nak jadi saintis???"

Nanti aku ulas pasal ni lagi. Tujuan aku nak tulis pasal cerita tadi je...tetiba termelencong ke tempat lain pulak.

Apa-apa pun, sokonglah produk buatan Malaysia. Belilah produk buatan Malaysia. Tengoklah cerita/filem buatan Malaysia - tetapi pastikan yang asli...

...dan berkualiti. Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan....

1 comment: