Friday, August 21, 2009

Selamat Menyambut Ramadhan

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak. Bulan yang penuh dengan keberkatan. Di samping kita sibuk bekerja dan sibuk melakukan kerja seharian, jangan kita lupa untuk mencari dan mencuri peluang melakukan amal kebajikan sebanyak-banyaknya di bulan ini. Bulan yang hanya datang setahun sekali. Bulan yang di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan.

Pada bulan Ramadhan, syaitan-syaitan akan diikat. Yang tinggal hanyalah syaitan di dalam diri kita iaitu nafsu. Kepada yang ingin berubah, maka ini adalah kesempatan yang terbaik. Gunakan bulan ini untuk kita sama-sama berusaha membentuk peribadi yang mulia. Bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah. Perjalanan beribu batu bermula dengan satu langkah dan inilah masanya untuk kita melangkah berubah ke arah yang diredhaiNya.

Selaku manusia kadangkala kita alpa dan lalai. Kita bangga dengan diri kita. Kita bangga dengan bentuk badan dan rupa kita yang menarik. Kita riak dengan kepandaian yang kita ada, dengan pencapaian yang kita dapat. Kita sombong dengan manusia yang tak sehaluan dengan kita. Kita bongkak dengan kelebihan yang kita ada. Kadangkala kita tidak tahu yang kita memiliki sifat dan sikap yang tidak baik. Sekaranglah masa yang terbaik untuk kita bermuhasabah kembali.

Semoga Ramadhan kali ini mengembalikan kita pada fitrah yang sebenar. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment