Sunday, May 9, 2010

Al-Fatihah

Petang khamis yang lalu aku terima satu panggilan telefon daripada abah. Time tu aku ada dengan kawan aku kat booth Maxis untuk bayar bil broadband. Abah bagitau aku yang tok cik perempuan dah meninggal. Inna lillahhi wa inna ilaihi rajiun... Aku tak tahu apa perasaan aku time tu. Bercampur-baur. Aku lebih risaukan perasaan abah aku. Sebab tok cik tu banyak berjasa kat abah aku. Tok cik tu yang bantu abah aku untuk belajar walaupun hanya kelas malam. Tanpa tok cik tu aku rasa aku takkan nikmati kehidupan macamni. Mungkin sekarang ni aku akan hidup di kampung buat padi dan buat kerja-kerja kampung.

Aku tak pernah kehilangan orang yang aku sayang. Dan aku sangat takut perkara tu terjadi. Aku tak dapat bayangkan macamana rasanya hidup tanpa orang yang tersayang. Aku tak dapat bayangkan macamana hidup aku kalau satu hari nanti abah dan mak aku dipanggil Allah, adik dan abang aku pergi sebelum aku. Aku tak dapat bayangkan. Buat masa ni aku hanya mampu berdoa agarAllah kuatkan hati aku untuk menerima segala ketentuannya. "DaripadaNya kita datang dan kepadaNya kita akan kembali." Tiada yang kekal di dunia ni. Semuanya datang dan pergi.

Andai aku pergi dulu, aku mohon maafkanlah segala kesalahan aku. Halalkan segala hutang2 aku andai aku pernah berhutang. Kalau tak dapat nak menghalalkannya, mintalah dari ahli keluargaku. Kepada hati2 yang pernah sakit dengan tindakanku sama ada secara sengaja atau tidak, aku mohon maaf. Aku manusia biasa yang tak lari dari kesalahan. Aku tak dapat nak memuaskan hati semua orang.

Aku mohon agar tolong doakan roh tok cik ku di sana. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang2 yang beriman. Ameen. Al-Fatihah.

No comments:

Post a Comment