Monday, March 1, 2010

Masalah vs Peluang

Hidup ini indah kalau kita tahu macamana nak mencorakkannya.

Seringkali dalam hidup kita akan bertemu dengan pelbagai ragam masalah. Dan kadangkala masalah datang bertimpa-timpa tanpa ada nokhtah. Sehinggakan apabila tidak ada masalah yang mendatang, kita akan merasakan perkara itu seperti sesuatu yang tidak normal.

Sebutkan saja siapa yang tidak pernah ada masalah dalam hidupnya? Pemimpin? artis? orang agama? sebutkan siapa saja pasti kita tidak akan pernah ketemu orang yg tidak pernah mempunyai masalah dalam hidupnya. Yang kita ketemu hanyalah orang yang pandai menyembunyikan masalahnya dan berlagak seolah-olah masalah tidak pernah menimpa dalam hidupnya.

Menurut pandangan peribadi aku, masalah itu bergantung kepada cara kita melihatnya. Sekiranya kita melihatnya dari satu sudut iaitu sudut masalah, maka ia akan menjadi masalah. TETAPI..sekiranya kita mengubah sudut pandangan kita..kita melihatnya dari sudut RUANG & PELUANG, maka ianya tidak akan lagi menjadi masalah sebaliknya ia akan menjadi batu loncatan untuk kita berubah ke arah yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment